Monday, October 12, 2009

RAYA TAHUN INI

Raya tahun ini, kami beraya di rumah nenek saudara sebelah abah sebab kami plan nak buat renovation pada rumah lama kami.

Raya tahun ini, genap 13 tahun aku beraya tanpa mak aku yang meninggal dunia dalam bulan Ramadhan pada tahun 1997. Walaupun dah lama, aku masih rindu pada dia.

Pada tahun 2005, nenek yang paling aku sayang pula meninggal dunia jadi tahun ini dah masuk 4 tahun aku beraya tanpa nenek aku dan aku juga sangat rindukan dia.

Raya tahun ini, adalah tahun kedua aku beraya bertemankan Amir. Semoga raya tahun hadapan dan tahun-tahun yang berikutnya aku masih beraya bertemankan amir.

Raya tahun ini, masa melawat saudara-mara, ramai muka-muka baru yang aku nampak. Anak-anak saudara yang baru lahir dan pasangan sepupu-sepupu yang baru kahwin tapi pada masa yang sama, ramai juga muka-muka lama, nenek-nenek dan atuk-atuk, pakcik-pakcik dan makcik-makcik, yang aku tak nampak dan tak akan nampak lagi.

Raya tahun ini, tak banyak berbeza daripada tahun-tahun lepas dan aku rasa, raya tahun depan pun tak akan banyak berbeza daripada tahun ini. Cuma aku harap tahun depan kami dapat beraya di rumah kami sendiri yang telah siap direnovate dan bertemankan amir, abah, adik dan Jihah.

Dan semoga tahun depan aku akan ada cerita tentang hari raya yang lebih menarik untuk diceritakan daripada tahun ini.

Selamat hari raya maaf zahir dan batin.



9 comments:

Anonymous said...

blajar uia. tudung tak pakai. pelik budak nie. agak nyer dia rasa api 2 sejuk.

takpe tunggu ler masok kubur nnt minah secular nie.

amicus curiae said...

rasanya Nabi pun tak ajar mencemuh saudara seislam macam tu. Dan dengan anonymous-status tu, dengan mesej yang negatif tu, rasanya dapat ke menegur secara berhikmah? Jangan rasa diri tu mulia sebab luaran baik,tapi cemuh orang di rumahnya macam ni, contoh hati tu sakit.

Sabar Nik. Maafkan je lah orang2 yang buat kau sedih.

~Serenity~ said...

stuju ngan af..nik,better moderate comment kau je bagi mengelakkan orang macam nila yg tak reti bagi komen yg lebih beradab lagi...

Nikeda said...
This comment has been removed by the author.
Nikeda said...

thanks anyway to anonymous for taking his or her time to read/visit my blog and also for the reminder and/or advice..

Nikeda said...

takpe korang... biarlah die... tp aku rasa aku cam boleh agak sapa... maybe related ngan aku punya fb. maybe jugak tak... hehehe
neway, thanks u guys... :) miss korang sgt2...

Anonymous said...

pelik bila tegur sikit marah. dah buat dosa rasa mcm tak apa2. ada pulak org yg sokong 2.

aku dah tegur. bab aku dah lepas. nak terima baik utk korang. tak mau terima pandai2 ler korang.

aku bukan ckp aku baik sgt. sume org buat dosa. kdg2 tegur tanda syg n amik berat.

lagi satu bukan sume time Nabi tegur lembut. ada masa Nabi tegur keras mcm masa Sahabat salah amik Wudu'.

ko kena belajar Islam lagi bebudak. Islam nie agama syumul. bkn agama yg hanya mengalah jer. nie ler jadinye klu belajar agama ikut sylibus sekolah jer.

yg asyik mengalah n berlembut sume time 2 lbh sesuai utk ajaran lain cht nyer cam ajaran buddha or gandhi.

anyway aku doa kan utk aku n korang especially tuan punya blog nie dpt Hidayah dari Allah. tp klu nak lebih power korang kena mintak sendiri psl tak sama org tolong ngan kita buat sendiri.

Nikeda said...

say what u have to say tapi tolong jgn libatkan dan/atau burukkan kawan2 saya!

OrangGilak said...

hahahah. aku lebih memandang komen sitanpanama tu sebagai seorang yang bukannya religious, tapi patriarki maniak (cemana ntah nak eja). kau biarkan je. org2 macam tu memandang orang lebih rendah dr dirinya hanya sebab isu ciput. mungkin dia pengikut haji kahar. atau mungkin dia ada share dengan mana-mana pedagang tudung di masjid india. dan mungkin dia tak habis baca silibus buku pengajian islam dia sebab tu sewenang-wenangnya guna perkataan sekular.