Wednesday, March 03, 2010

Rumah Baru

Malam masih awal tapi aku sudah bersiap untuk tidur. Badan aku penat sebab hari ini aku agak sibuk dengan kerja. Ke hulu ke hilir buat itu dan ini. Sambil baring aku pandang ke arah KLCC yang kelihatan dari tempat aku baring. Cantik dan mengasyikkan.

Bunyi kereta yang lalu lalang berselang seli dengan bunyi hon agak bingit tapi langsung tak mengganggu aku sebab dah biasa, dah lali. Lagipun, aku tinggal sini sudah lama. Terlalu lama sampai aku tak ingat lagi rumah aku di kampung. Lama aku berbaring sambil sambil memandang KLCC. Kadang-kadang, tak berkebil mata aku.

Tiap-tiap malam, bila aku duduk seorang, aku akan berfikir tentang cita-cita, tentang masa depan, tentang keinginan, tentang kemewahan. Kadang-kadang fikiran aku diganggu oleh memori masa silam, tentang kesilapan, tentang kebodohan, tentang keperluan. Dan bila fikiran-fikiran kotor ini menjadi terlalu berat untuk aku tanggung, aku akan pejam mata rapat-rapat dan jerit sekuat hati aku. Mungkin aku harap, bila aku jerit, fikiran-fikiran kotor tersebut akan jadi takut dan tak akan datang lagi.

Masalahnya, bila aku menjerit kuat secara tiba-tiba, orang akan mula sedar kehadiran aku di situ dan orang akan rasa takut terhadap aku. Kadang-kadang, pakcik jaga atau polis bantuan akan halau aku dari situ. Jadi aku terpaksa lipat tilam kadbod aku dan selimut kertas aku dan cari tempat tinggal lain. Harap-harap aku boleh nampak KLCC dari tempat tinggal baru aku sebab aku ingin sambung berfikir tentang cita-cita, tentang masa depan, tentang keinginan dan kemewahan.

2 comments:

zaza said...

nik..great stuff! u still have it..hehe.kita patut buat sth cam zaman2 semangat nak buat zine dulu..haha

Nikeda said...

thx za! huhuhu... lama tak dgr perkataan zine tuh... neway, tu la psl kan.. perasaan nak wat sumthing tu mmg sentiasa ada... ko tuh, apdet la blog...